Hemlöshet Järfälla

Över 100 barn hemlösa i Järfälla 2018- plan saknas för hur kommunen ska arbeta vidare

En rapport visar att det finns över 100 hemlösa barn i Järfälla. En tydligare siffra än så finns inte

Torsdag 1 mars 2018

I januari presenterades en rapport som visar att det finns fler än 100 hemlösa barn i Järfälla i någon form av kategorierna av hemlöshet. En mer exakt siffra än så har inte tagits fram. Rapporten visade också på att nästan 50 personer levt i hemlösa 10 år eller mer i kommunen. Liberalerna, Moderaterna och Kristdemokraterna vill nu att kommunen tar fram en mer omfattande rapport för att komma till rätta med orsakerna till hemlösheten.

-Vi vill se en mer detaljerad rapport som också visar vad kommunen gör för att hjälpa människor som lever i hemlöshet i Järfälla. Tak över huvudet är en rättighet fastslagen av FN och då är det oroande att det är så många barn och vuxna som räknas som hemlösa i kommunen säger Nikoletta Jozsa, gruppledare.

L, M och KD vill också veta vad kommunen gör för att hjälpa människor som levt i hemlöshet under lång tid. I rapporten framgår att 48 personer varit hemlösa i minst 10 men att 81% av dessa bor i så kallade sociala kontrakt.

-Man ska inte behöva bo med ett så kallat social kontrakt så länge utan att fått hjälp att skaffa en egen permanent bostad. Vi vill veta vad kommunen gör för att komma tillrätta med långvarig hemlöshet säger Inger Sundqvist från Moderaterna

Rapporten pekar vidare på att bostadsbristen och dålig ekonomi är den främsta orsaken till hemlöshet både bland barn och vuxna i kommunen. Dock saknas det fördjupning kring hur många som faktiskt har angett detta som orsak.

-Vi behöver få en bättre helhetsbild kring hemlösheten i kommunen. Vi lever i ett land där vintern blir är kall och varken barn, unga eller vuxna ska riskera att frysa ihjäl för att det saknas kunskap och rätt insatser säger Lennart Nilsson (KD)

Liberalerna har presenterat ett initiativ i socialnämnden för att en mer utförlig rapport ska tas fram. Efter mycket diskussion valde socialdemokraterna i Järfälla, Miljöpartiet i Järfälla och Centerpartiet i Järfälla att gå på Liberalerna, Moderaterna och KD i Järfällas förslag .