Sportotek i Järfälla, S ändrar sig och går på Liberalernas linje.

Fredag 30 september 2016

För en tid sedan avslog Socialdemokraterna förslaget från Liberalerna om att införa ett Sportotek i ridutrustningJärfälla. Nu tvärvänder S och vill ännu en gång utreda förslaget.

– Ett Sportotek är viktigt för barn och unga i Järfälla för att fler ska få möjlighet att idrotta. Vi är glada att S nu tagit till sig av våra synpunkter och ändrat sig säger Nikoletta Jozsa, gruppledare för Liberalerna i Järfälla.

Så sent som i juni avslog Socialdemokraterna mfl förslaget om att införa ett sportotek i kommunen. Ett sportotek är en plats där barn och unga kan låna olika typer av idrottsutrustning ungefär som på ett bibliotek. Uppbyggnaden skulle ske i samarbete mellan kommun, föreningar och näringsliv. Socialdemokraterna menade på att dessa familjer kunde köpa denna utrustning på second-handbutiker istället. Liberalerna var kritiska till beslutet och uttalandet

Liberalerna är positiva till att S nu vänder i frågan och åter vill utreda införandet av ett Sportotek i kommun men är samtidigt kritiska till hur ärendet har hanterats. Liberalerna menar att det hade varit bättre om de skattepengar som nu läggs för att åter

– Att första ställa sig positiva till ett förslag för att därefter avslå det i kommunfullmäktige, för att tre månader senare ändra sig är oansvarigt. Det är slöseri med skattepengar att S, C och MP agerar på det här sättet, säger Nikoletta Jozsa.