Ytterligare utredningar p.g.a. ändrade förutsättningar vid rivning och uppbyggnation av Berghemskolan

Det finns sedan tidigare ett inriktningsbeslut från kommunstyrelsen om att riva Berghemskolan och bygga upp en ny skola. När planering nu pågår ser investeringen och kostnaderna ut att kunna kraftigt överstiga det som redovisades i samband med inriktningsbeslutet. Detta ärende avser förslag till ett par ytterligare utredningar som kommunstyrelseförvaltningen önskar se genomförda, innan förslag till reviderat inriktningsbeslut kan skrivas
fram. I samband med detta beslut valde vi att lämna in ett särskilt yttrande till kommunfullmäktige (2023-09-25).

”När vi tog del av ärendet i kommunstyrelsen ställde vi oss frågande till varför Aspnässkolan pekades ut
av vänsterstyret i detta tidiga skede när det fortfarande är mycket som ännu inte är utrett. Istället
anser vi att det är lämpligare med ett bredare uppdrag, där fler alternativ hålls öppna, som inte pekar
ut just Aspnässkolans nedläggning. Med anledning av detta kunde vi enas med vänsterstyret om ett
nytt förslag.

Vi ställer oss dock mycket skeptiska till att de valt att lyfta en eventuell nedläggning av Aspnässkolan
till kommunstyrelsen. Som det är nu framstår vänsterstyrets position som otydlig och elever, föräldrar
och personal på Aspnässkolan förtjänar tydlighet.”