Förslag till budget 2024

Storsatsning på skolan i M, L, KDs budget 2024!

Liberalerna lägger i samarbete med Moderaterna och Kristdemokraterna ett förslag till budget för 2024 med en rejäl satsning på skolan: Vi ökar resurserna till skolan med 140,8mkr vilket är 30mkr mer än vänsterstyret gör i sin budget. De pengarna behövs – kostnaderna ökar kraftigt i skolan för löner och skolmat. Utan vår extra satsning om 30mkr tvingas skolorna till stora nedskärningar.

Framtiden börjar i klassrummet. xxxxJu fler barn som lämnar skolan med fullständiga betyg och gymnasiebehörighet, desto färre barn riskerar att hamna i kriminalitet. I en orolig tid där vi ser allt fler unga i skolåldern dras in i gängbrottslighet är därför skolan det viktigaste verktyg kommunen har för att bryta utanförskapet och skapa livschanser.

Vi vill fortsätta lyfta Järfällas skolor

Den förra mandatperioden påbörjade vi ett utvecklingsarbete i skolan med fokus på trygghet, studiero och kunskapsresultat och avsatte också utökade resurser för att möjliggöra detta. Vi ser att det arbetet har lett till förbättrade resultat i skolans trygghetsmätning och medarbetarundersökning samt ökande meritvärden. Men det finns mycket kvar att göra: Järfällas skolor ligger fortfarande efter flera av våra grannkommuner vad gäller både resurstilldelning och kunskapsresultat.

Därför gör vi i årets budget en rekordstor satsning om 140,8mkr varav 76,5 mkr på höjd skolpeng vilket innebär en höjning med 5,1 %. Jämfört med vänsterstyrets nedskärningsbudget (48,7 mkr respektive 3,25 %) innebär det 27,8 mkr mer i skolpeng. Detta visar att ett tydligt fokus på kärnverksamheten skapar förutsättningar för en ansvarsfull skolpolitik. Denna satsning är också nödvändig för att undvika nedskärningar i verksamheten då skolan brottas med stora kostnadsökningar för bland annat löner och livsmedel.

Stärkt elevhälsa

Denna budget satsar också på elevhälsan som får utökade resurser med 4,6 mkr. Vi utreder en elevhälsogaranti, utökar tillgängligheten till skolpsykolog och skolkurator samt prioriterar arbetet mot problematisk skolfrånvaro. Det innebär också en utökad satsning i svenska språket för barn med tal- och språkstörningsproblematik genom en omprioritering av verksamheten inom Järfälla språkcentrum.

Språkutveckling i förskolan

Förskolans roll för barns språk- och kunskapsutveckling är central. I förskolan lär sig barn det sociala samspelet, utvecklar sitt språk och stimuleras till lärande. Förskolan ska vara en plats med trygg omsorg som förbereder barnen för skolan. Förskolan har en särskilt viktig roll när det gäller att utveckla barnens språk, särskilt för barn med annat modersmål än svenska.

Därför inrättar vi en uppsökande verksamhet inriktat på familjer i utanförskap i syfte att få fler barn att delta i förskoleverksamheten.

Skolan ska kunna servera mat elever vill äta

Skolmaten är en viktig förutsättning för att barnen ska orka koncentrera sig under hela skoldagen. Måltidsverksamheten har idag ett stort antal särkrav och detaljregleringar att förhålla sig till, vilket riskerar att förhindra det som är allra viktigast: att maten äts. Genom att förenkla regelverket kan vi se till att fler barn äter maten samtidigt som den är fortsatt nyttig och klimatsmart.

Satsningar, inte besparingar i kärnverksamheten

Vänsterstyrets oförmåga att prioritera går tydligt ut över Järfällas barn och unga. Till skillnad från dem föreslår vi inga besparingar på varken musikklasserna eller projektet rörelse i skolan. Totalt avsätter vi 30 mkr mer än vänsterstyret till Barn- och ungdomsnämnden.

Vi ger också Barn- och ungdomsnämnden ett antal uppdrag:

• Uppsökande verksamhet riktad mot familjer som befinner sig utanförskap i syfte att få fler barn att delta i förskoleverksamhet.
  • Ta fram förslag på hur en elevhälsogaranti skulle kunna utformas.
  • Järfälla språkcentrum ges i uppdrag att prioritera insatser i svenska språket för barn som har tal- och språkstörningsproblematik i syfte att öka kunskapsresultat och måluppfyllelse.
  • Elevhälsoverksamheten ska prioritera arbetet mot problematisk skolfrånvaro i grundskolan samt utöka tillgängligheten till skolpsykolog och skolkurator.
  • Utred hur utbudet av förskole- och skolplatser bättre kan matchas mot behoven för att undvika onödiga lokalkostnader.

Satsningar vi föreslår:

Summa satsningar vs vänsterstyret 40,0
Höjd skolpeng 27,8
Satsnings på elevhälsan 4,6
Rädda musikklasserna från nedläggning 2,5
Ingen nedskärning extern lokalpeng 2,5
Samarbete skola, polis, socialtjänst 0,6
Rörelse i skolan 0,5
Mindre effektivisering 1,5

Besparingar vi föreslår:

Summa besparingar vs vänsterstyret -10,0
Fria arbetsskor -0,9