Skola

Barkarbystaden

Barkarbystaden kan bättre!

Den nya stadsdelen Barkarbystaden är under ständig uppbyggnad. Platsen ligger nära både handel och naturområden. Tyvärr har inte infrastrukturen som krävs för byggtakten hunnit med. Det saknas många samhällsfunktioner och trafiksituationen i området är under all kritik. Denna situation har Liberalerna och tidigare Folkpartiet varnat för under 10-15 år. Barkarbystaden kan bli bättre än vad den är idag. Det kan bli en plats som är tryggare, tystare och bättre anpassad för det ökande antalet bilar.

Barkarbystaden är ett av kommunens mest besökta områden men vägar, parkeringar och annan infrastruktur har inte hunnit
med i den snabba utbyggnadstakten. Detta har orsakat trafikkaos i hela området. Nu ser vi att området byggs med för
små skolgårdar, få parkeringar, få parker och för litet kulturutbud. Detta vill vi ändra på.

Liberalerna har länge varnat för att utformningen av Barkarbystaden kommer leda till trafikkaos då vägarna till
och från Barkarbystaden inte byggs ut för att klara den ökande trafiken. Utbyggnaden måste handla mer om kvalité
för de boende än om antalet färdigställda bostäder.

1. Stoppa trafikkaoset. Vi vill att hela vägnätet i Barkarbystaden ses över och byggs om för att minska trafikkaoset i området.
    Detta kaos påverkar boende, besökare och miljön. Vi vill också att fler parkeringar byggs i Barkarbystaden.
  2. Fler poliser och ordningsvakter. Brottsligheten i Järfälla ökar och antalet bostadsinbrott har fördubblats på bara ett år. Vi vill att 40 fler poliser anställs och att antalet ordningsvakter kraftigt utökas i hela kommunen för att bryta utvecklingen.
  3. Flytta stenkrossen. Liberalerna var det enda parti som ville stoppa bygget av stenkrossen i Barkarbystaden. Under de kommande 15-25 år kommer ca 1 miljon ton sten årligen krossas och störa de boende i Barkarbystaden. Vi vill att krossen flyttas till en plats längre bort från bebyggelsen.