Låg ambition i styrets parkeringspolitik – Reservation från KF 04/09

Tisdag 10 september 2024

Reservation mot beslutet i ärende 25: Översyn av parkeringsnorm för Järfälla kommun avseende förskolor och skolor, återrapportering av uppdrag, KF 2024-09-04

Vi anser det problematiskt att parkeringsnormen i kommunen inte är anpassad för vanliga medborgares vardag. Faktum är att bilen ännu idag är en viktig del av människors möjlighet att röra sig i kommunen. Detta är särskilt sant i och med den vänsterstyrda regionens oförmåga att säkra en pålitlig kollektivtrafik. Vi ville därför åstadkomma en ökad parkeringsnorm i hela kommunen.

Särskilt problematisk är situationen vid kommunens förskolor och skolor, där förslaget skulle innebära kraftigt minskad möjlighet till personalparkering och minskade avlämningsplatser. Det är inte rimligt och inte heller trafiksäkert för barnen att använda gatans utrymme för daglig i och urlastning.

Därför hade vi ett ändringsyrkade att
Kommunfullmäktige ger tekniska nämnden i uppdrag att revidera Parkeringsnorm för Järfälla kommun i syfte att åstadkomma en högre parkeringsnorm i hela Järfälla.

Det tycker vi är klart tydligare än förslaget från Socialdemokraterna och Moderaterna
att P-normen för bilar ”ska vara lägst på nuvarande nivå, men i högre utsträckning anpassas efter behoven”.

Därför valde vi att reservera oss.