Järfällabornas trygghet viktigast

Replik om socialtjänsten i Järfälla

Fredag 21 oktober 2016

Järfällas trygghet måste förbättras. Här är Liberalerna svar på den artikel Socialdemokraterna i Järfälla skrev där de  kritiserade Liberalerna för att lyfta upp frågan på bordet.

”Svaret från Bengt Harju (S) på att vi vill uppmärksamma en ökande belastning på socialtjänsten är minst sagt förvånande. Istället för att den styrande koalitionen tar frågan på allvar väljer man att slå tillbaka med grundlösa anklagelser. Detta för att slippa att på allvar undersöka situationen.

Nej Bengt Harju, vår oro är i högsta grad befogad. Den handlar om sakfrågan och inget annat. Den handlar om tryggheten för människorna som bor i vår kommun. Det handlar om det som faktiskt är vår uppgift och t.o.m. plikt, att belysa potentiella problem. Bengt Harju blundar för den faktiska frågeställningen och väljer också att misstolka vår kritik.

Vi har på inget sätt hävdat att socialnämndens arbete i dagsläget inte fungerar. Vi ställer oss undrande till detta påstående som helt saknar grund. Det vi påpekat är att vi har sett är en alltmer ökande arbetsbörda inom socialtjänsten. Vi ser en socialtjänst som riskerar att bli underbemannad och vi ser socialsekreterare som får en snabb och otillräcklig introduktion.

Liberalerna tycker att socialtjänsten gjort ett utmärkt jobb trots allt hårdare förutsättningar. Belastningen har under en lång period varit enorm och vi vill se till att inte tidsbrist eller överbelastning äventyrar en rättssäker bedömning framöver. Detta är något som de styrande i Järfälla har ansvar för och frågan bör tas på största allvar.

Det handlar inte om politisk retorik. Det handlar om en socialtjänst med tillräckliga resurser. En socialtjänst som kan utföra sitt arbete på bästa möjliga sätt. En socialtjänst som kan utvecklas i ett växande Järfälla.

Järfällas trygghet

Tryggheten i Järfälla minskar och oron ökar bland många invånare under dygnets alla timmar. För att komma i ordning med tryggheten måste satsningarna ske på flera punkter. Det räcker inte med att såga ner lite träd och buskar. Det krävs fler poliser, trygghetsvakter och avsevärt mer förebyggande arbete i kommunen.

Trygghet Järfälla