Ja till Liberalernas förslag om ”Bostad först”.

Måndag 5 september 2016

Socialnämnden säger ja till Liberalernas förslag om ”Bostad först”. Ett förslag som innebär ett skifte i synen på människa och missbruk. Istället för att stänga människor med en missbruksproblematik ute ur samhället läggs fokus på att i första hand hjälpa och stötta.

-Det är med glädje vi ser att kommunen, på Liberalernas initiativ, genomför denna reform. Detta blir en grundtrygghet och en plattform för att sedan orka och våga förändra sitt liv säger Nikoletta Jozsa, gruppledare för Liberalerna i Järfälla.

Tanken med bostad först är att ge människor på väg ut ur missbruk en stabilitet och trygghet att förändra sitt liv. Anledningen till att denna metod är så lyckosam är just att människor kommer bort från utsattheten och tillbaka till ett värdigt liv. Förebyggande arbete som detta leder också till att många personer kan komma ifrån behovet av sociala insatser såsom akuta LVM och dyra placeringar.

-Byggandet får aldrig ta fokus från det mänskliga och sociala frågorna. Hus och bostäder behövs, men vi måste också kunna ta hand om de som bor och kommer bo i vår växande kommun, fortsätter  Nikoletta Jozsa, gruppledare för Liberalerna i Järfälla.

Förebyggande arbete är något som kommuner enligt lag är skyldiga att arbeta med för att på ett tidigt stadie hjälpa människor. Det kan handla om allt från hjälp att komma ur missbruk till att ge stöd till familjer i social utsatthet.

-Detta är något jag arbetat länge för och kommunens ställningstagande gör mig både otroligt upplyft och förhoppningsfull. Äntligen tar vi steg bort från moralisering och bestraffning och närmar oss ett synsätt som är förstående och ansvarstagande, avslutar Nikoletta Jozsa (L)

Kontakt:

Nikoletta Jozsa (L) gruppledare