Minskade ytor för förskolebarnen i Barkarbystaden

Bygghetsen slår som vanligt mot människorna i Järfälla

Fredag 25 november 2016

Liberalerna är kritiska till förslaget och beslutet om att kraftigt minska utomhusytorna för förskolor i Barkarbystaden.

– Att halvera den genomsnittliga utomhusytan kvm per barn handlar mer om att klämma in så mycket byggnader som möjligt på så liten yta som möjligt än att se till barnens bästa, säger gruppledaren Nikoletta Jozsa (L). Återigen ser vi hur S, MP och C har tappat fokus på människorna som bor i kommunen och istället lägger all fokus på att bygga så mycket som möjligt.

I förslaget till lokalförsörjningsplanen föreslås detförskolor i barkarbystaden att utomhusytan för barnen på förskolor i Barkarbystaden ska kunna halveras. Detta strider mot gällande rekommendationer från staten. Den rekommenderade utomhusytan för barn i förskoleåldern är 30- 40 kvm utomhusyta per barn.  En halvering i Barkarbystaden innebär en halvering till 20 kvm per barn.

– För oss är det viktigt att barn får en bra dag i förskolan med bra mat, gott om utrymme och utbildad personal. Att halvera utomhusytan för barnen i just denna kommundel strider inte bara mot de rekommendationer staten har gett. Det strider också mot lika behandling. I och med detta får Järfällas barn olika standard på sin förskolemiljö beroende på var i kommunen de bor, fortsätter Jozsa (L).

I och med beslutet i gårdagens kommunstyrelse och tidigare beslut om Barkarbystaden är det nu fastslaget att utomhusytan för barn i Barkarbystaden blir halverad.

– Vi har varnat för att den här bygghetsen kommer slå tillbaka negativt mot hela kommunen. Nu börjar vi se de stora konsekvenserna av detta. Tidigare har trafiken drabbats, grundskolebarn har fått långa vägar att gå till skolan. Även äldreboenden har lagts ner och nu ser vi att det drabbar kommunens 1-6 åringar. Det är oacceptabelt,  avslutar Nikoletta Jozsa, gruppledare för Liberalerna i Järfälla

Förskolor i Järfälla

Järfälla kommun behöver de närmsta åren bygga ca 30-35 förskolor i kommunen. Detta för att matcha alla nya bostäder som byggs. Samtidigt har kommunen idag svårt att anställa behöriga lärare till kommunens befintliga skolor. Liberalerna anser att man måste minska på byggtakten för att hinna med att anställa personal. Det finns en stor risk att förskolor och skolor i Barkabystaden och andra kommundelar får allt större klasser.