jarfalla skolor

Barn och äldre får stå för notan

Onsdag 23 november 2016

”Expansionen stärker Järfällas ekonomi” läser vi i kommunens annonsblad i en artikel av Claes Thunblad (S), kommunstyrelsens ordförande . Han hänvisar till att Järfälla ökat med fler invånare än Stockholm. Expansionen ger kommunen stora inkomstökningar, enligt Claes Thunblad.

Märkligt då att i den budget från S, MP och C som kommunfullmäktige nyss beslutat om för 2017 jarfalla skolortvingas nästan alla verksamheter klara sig nästa år med samma ekonomiska ram som i  år. Barn- och ungdomsnämnden får öka sin ram med en procent. Den ramen ska hantera flerprocentiga ökningar av lärarlönerna.

Det säger sig självt att budgeten är en svångremsbudget som tvingar fram nedskärningar i nuvarande verksamhet. Det går ut över barn, unga och äldre.

Men om Claes Thunblad har rätt i sitt påstående att expansionen stärker Järfällas ekonomi borde väl även de få del av ökningen. Eller är det så att expansionen kostar pengar, som måste tas från verksamheterna?

Tvärtemot Claes Thunblads påstående att expansionen stärker Järfällas ekonomi visade en grupp konsulter från PWC redan för över ett år sedan att det är tvärtom. De har räknat på intäkter och kostnader för expansionen ända till 2030.

Deras slutsats är entydig. Det uppstår ett stort gap som måste täckas med antingen skattehöjningar på nästan fem kronor eller nedskärningar i befintlig verksamhet på ca 25 procent.

Eftersom rapporten inte alls ligger i linje med vad Claes Thunblad vill få Järfällas medborgare att tro ligger den väl undanstoppad i någon låda längst ner i arkivet.

Bo Winander (L)

Ledamot i kommunfullmäktige