Järfällas elever drabbas av uteblivna satsningar.

Vänsterstyrets budget är ett svek mot Järfällas elever

Just nu pågår arbetet med nästa års budget i Järfälla kommun. Sen styrets förra budget har vi varnat för att Järfällas skolor håller på att halka efter bland Stockholmskommunerna, och med styrets föreslagna budget kommer utvecklingen bland Järfällas skolor fortsätta gå i fel riktning. Något som kommer påverka Järfällas elever negativt.

Efter 2023:s budget sjönk Järfälla i kommunens egna elevpengsranking som jämför vår elevpeng med våra grannkommuners. Styrets budgetförslag för 2024 innehåller en höjning av elevpengen på 3,25%, men räcker inte för att vända trenden, utan många av våra grannkommuner satsar ännu mer.

Att Järfälla skolpeng årligen halkar efter gentemot våra grannkommuner håller inte. Det drabbar Järfällas elever. Styret måste prioritera om!

Vi vill fortsätta lyfta Järfällas skolor

Istället ville Liberalerna i årets budget göra en rekordstor satsning om 140,8 mkr varav 76,5 mkr på höjd skolpeng vilket innebär en höjning med 5,1 %. Jämfört med vänsterstyrets nedskärningsbudget (48,7 mkr respektive 3,25 %) innebär det 27,8 mkr mer i skolpeng. Detta visar att ett tydligt fokus på kärnverksamheten skapar förutsättningar för en ansvarsfull skolpolitik. Denna satsning är också nödvändig för att undvika nedskärningar i verksamheten då skolan brottas med stora kostnadsökningar för bland annat löner och livsmedel.

Flöde

• Följ på: