Socioekonomisk ersättning till för- och grundskolor
Socioekonomisk ersättning syftar till att kompensera för de skillnader i förutsättningar som finns mellan olika för- och grundskolor som följer av barn- och elevsammansättningen. I februari 2016 fattade barn- och ungdomsnämnden beslut om en ny modell för socioekonomisk ersättning. Fördelningen av socioekonomisk ersättning för år 2024 har beräknats utifrån denna modell och presenteras i detta ärende. Nedan kan man läsa vårt särskilda yttrande från Barn- och Ungdomsnämden (2023-09-28).
”Vi välkomnar den översyn av modellen för socioekonomisk ersättning som förvaltningen aviserar
inför 2025. Det är viktigt att alla skolor får resursmässiga förutsättningar att klara av sin verksamhet.
Samtidigt är det också viktigt för verksamheterna att kunna planera sin verksamhet långsiktigt. Vår
uppfattning är att nuvarande relativa ersättningsmodell snarare stjälper än hjälper verksamheten då
det (som i år) kan ske betydande förändringar i resurstilldelning på grund av förändringar i
elevsammansättningen i kommunen som helhet snarare än förändringar i elevsammansättningen på
den egna enheten. Detta blir än mer problematiskt om det tillförs mer resurser till systemet då
svängningarna år till år därmed skulle bli än större.
Vi inser att det finns budgettekniska utmaningar med att utforma en statisk modell som inte bygger
på relativt utfall men vill ändå påpeka att det är så systemet med tilläggsbelopp fungerar. Vi ser
gärna att en modell baserad på detta eller med inslag av detta övervägs. Oavsett vilket önskar vi att
förvaltningen tittar brett runt om i länet och undersöker vilka modeller som bedöms fungera väl och
att en eventuell utökning av resurserna till socioekonomiskt stöd inte belastar grundpengen, då
minskade resurser till socioekonomiskt priviligierade skolor riskerar att leda till minskad
måluppfyllelse i kommunen som helhet.”