Motion från Liberalerna i Järfälla

Söndag 5 juni 2016

Yrkande:

• Att fullmäktige beslutar att uppdra åt socialnämnden att erbjuda människor medmissbruk vård och behandling redan samma dag de söker hjälp, parallellt med eventuell utredning. Dessa första insatser behöver inte nödvändigtvis vara biståndsbedömda.
  • Att fullmäktige beslutar att uppdra åt socialnämnden att erbjuda skademinimerande insatser som en del i missbruksvården i Järfälla ex. sprututbyte, bostad först och sociala insatser trots pågående missbruk.
  • Att fullmäktige uttalar att det inte längre ska vara nolltolerans som styr missbruksvården i Järfälla utan individens egna behov utifrån sin livssituation.

Det är bevisat att motivation är A och O i missbruksvård och de flesta behandlingar är uppbyggda på missbrukarens egen vilja att förändra sin situation. Både socialstyrelsens rapporter och Statens Harm reductioninstitutionsstyrelse pekar på att motivationen är något som bör spela stor roll i behandlingen, även när det gäller tvångsvård. När vändpunkten kommer för människor med ett missbruk är det livsviktigt att samhället lyssnar, stöttar och hjälper. Dessutom beslutade FN nyligen att medlemsländerna behöver ha en mer human syn på missbruk och fokusera mer på skademinimering, behandling och vård istället för nolltolerans och skuldbeläggning i form av straff.

Därför bör personer med missbruk erbjudas stöd och behandling från dag ett, parallellt med eventuell utredning. Samma dag som missbrukaren får kontakt med socialförvaltningen ska en behandlare/behandlingshem anvisas och/eller öppna insatser sättas in. När en person med missbruk söker hjälp är motivationen som starkast och då måste vården möta upp och erbjuda stöd och insatser redan samma dag.

För många personer med missbruk är skademinimering, det vill säga stödjande insatser som tandvård, tak-över- huvudet, mat i magen och rena kläder det första steget mot ett liv utan missbruk. Många människor missbrukar för att tränga undan andra problem. Genom ökat stöd för att åtgärda den bakomliggande orsaken till missbruket kan man hjälpa människor ett bättre sätt än att först ställa orimliga krav på drogfrihet från dag ett för att ens få tillgång till hjälp.

Vi behöver se på missbruk som den sjukdom den är och behandla de som drabbas av den istället för att straffa dem. Behandling kan ske på flera olika sätt, men skademinimerande och förebyggande arbete har visat sig framgångsrika för en lyckad missbruksvård. Att se individen istället för nolltoleransen är ett att framgångskoncept. En människas motivation till förändring måste i större grad tillgodoses utan onödigt höga krav som riskerar att göra missbruket värre och därför bör fullmäktige i Järfälla uttala att nolltoleransen inte längre ska styra missbruksvården i Järfälla, det ska istället individen.

För Liberalerna

Nikoletta Jozsa, Gruppledare