kvarnbacken

Bygg upp kvarnen på Kvarnbacken och avsluta projektet Kalejdohill

Torsdag 21 september 2017

Liberalerna föreslår i en motion till kommunfullmäktige att kvarnen på Kvarnbacken i Jakobsberg ska byggas upp igen. –Kvarnen har varit ett landmärke för hela kommunen som många saknat sedan den brann 2005. Det är dags att den byggs upp igen säger Nikoletta Jozsa, gruppledare för Liberalerna i Järfälla.

Kvarnbacken har under flera hundra år varit en central punkt i Järfälla och har ett stort historiskt värde. Under flera år firades valborgsmässoafton här, arrangerat av föreningar i området, på vintern är det en
populär plats för pulkaåkning och sommartid en plats många går till för utsiktens skull. På Kvarnbacken finns också ett gravfält med ett hundratal gravar från vikingatiden av stort kulturhistoriskt värde.

Liberalerna föreslår också att det kritiserade konstprojektet Kalejdohill som finns på på platsen avslutas och att marken återställs och att kommunen tar fram en plan för hur kvarnen snabbt kan byggas upp igen.

Liberalerna har under flera år haft med en uppbyggnad av kvarnen i sin budget men de andra partierna i Järfälla har inte varit intresserade av att ställa sig bakom förslaget.

Motionen om Kvarnbacken och Kvarnen i Jakobsberg

Bygg upp kvarnen på Kvarnbacken och avsluta projektet Kalejdohill

Kvarnbacken har under många hundra år varit en central punkt i Järfälla och har ett stort historiskt värde. Under flera år firades valborgsmässoafton här, arrangerat av föreningar i området. På vintern är det en populär plats för pulkaåkning och sommartid en plats många går till för utsiktens skull. På Kvarnbacken finns också ett gravfält med ett hundratal gravar från vikingatiden av stort kulturhistoriskt värde för hela länet.

Kvarnen som varit ett känt landmärke och en viktig symbol för hela Järfälla har brunnit vid tre tillfällen sedan 1980. Senast var 2005 och sedan dess har ingen ny kvarn byggts upp på platsen. Detta trots att många har efterfrågat detta och det har utlovats vid ett otal tillfällen. Vi anser att en plan för en uppbyggnad av kvarnen skyndsamt bör tas fram för att åter bygga upp detta viktiga landmärke i kommunen.

På platsen huserar för närvarande ett konstprojekt kallat Kalejdohill. Projektet är ett samarbete mellan flera aktörer inför byggandet av flerfamiljshus runt Kvarnbacken i framtiden. Kalejdohill har blivit kraftigt kritiserat för dess utförande och utseende och vi anser att projektet bör avslutas i förtid och marken återställas till dess tidigare form.

Med bakgrund av detta föreslår vi att fullmäktige beslutar

att ta fram en plan för återuppbyggnad av kvarnen på Kvarnbacken i Jakobsberg

att avsluta projektet Kalejdohill

Läs mer om Liberalernas politik för stadsbyggnad