Köp av mat via e-handel inom hemtjänsten i Järfälla
Användare av hemtjänsten i Järfälla kommer inom kort kunna köpa livsmedel med hjälp av dator eller läsplatta och få detta levererat direkt hem till dörren. Det här ökar valfriheten för användarna och man får ett större utbud att välja på. Att matinköpen nu kan ske via digitala lösningar innebär dock inte att möjligheten att gå till en butik för att handla försvinner. För de som önskar kommer även varorna framöver kunna plockas in i skafferi och kyl, något som kan vara svårt och tungt. Samtidigt behöver inte personalen bära tunga varor från butiken utan kan istället tillbringa tid tillsammans med brukaren.
Hur fungerar inköp av livsmedel inom hemtjänsten idag?
En person som har hemtjänst kan idag välja mellan ett par olika sätt att köpa hem livsmedel. Det finns fördelar och nackdelar med båda alternativen. Beslutet är nu att inköp via e-handel blir det huvudsakliga sättet att köpa in livsmedel men för de som tycker om att besöka en butik och själv välja bland varorna kommer möjligheten finns kvar.
Tillsammans med personal
Det ena sättet att handla är att man som brukare av hemtjänsten tillsammans med personal går till närmsta livsmedelsbutik och gemensamt handlar. Detta blir då en del av sin promenad. Ett problem med detta alternativ är dels att det kan vara långt till en livsmedelsbutik, dels att utbudet i vissa butiker kan vara begränsat. Det innebär att brukarna kan inte köpa de varor de önskar.
Hemtjänstpersonal handlar
Det andra alternativet är att hemtjänstpersonalen får en lista med varor som brukaren vill köpa och sedan går till närmsta butik och köper dessa. I den mån varorna finns tillgängliga i butiken. Det här innebär också att brukarna behöver lämna ifrån sig betalkort eller kontanter till personalen.
Varför är det bra med digitala inköp inom hemtjänsten?
Det finns olika fördelar med att matinköpen nu kan ske via digitala lösningar. Inom hemtjänsten kommer detta underlätta för både brukare och personal. Det handlar om ökat utbud och större valfrihet men det handlar också om minskad arbetsbelastning för personalen som inte längre kommer behöva bära hem tunga matkassar från affären. Och för brukarna kan de istället för att gå till mataffären välja att göra något annat. Tycker man om att handla i en butik finns den möjligheten kvar.
Tittar man på utbudet av livsmedel i mindre butiker är det ofta begränsat. För brukaren kan det därmed innebära att de inte får den vara de önskar köpa. Det kan handla om en kaffesort, ett speciellt bröd, frukt eller något annat man vill äta. De större e-handlarna inom livsmedel har däremot ofta stora lager med ett stort urval av livsmedel och produkter vilket gör att brukarna har mer att välja på. En annan fördel är att brukarna inte behöver lämna över kontanter eller betalkort till hemtjänsten, på så sätt ökar tryggheten för användarna av hemtjänst. Samtidigt slipper hemtjänstpersonalen hantera någon annans pengar.
Valfrihet inom hemtjänsten och Järfällas äldreomsorg
För Liberalerna är valfrihet för människor ytterst viktigt i alla beslut som fattas. Att Järfälla nu tar ett stort steg fram och kan erbjuda digitala inköp av mat ökar valfriheten för brukare inom hemtjänsten. Idag är promenader biståndsbeslutade vilket kan innebära att man som användare av hemtjänsten i Järfälla kan behöva välja mellan att gå och handla eller att gå på en promenad. Med det här beslutet kommer man kunna göra sin matbeställning digitalt och använda den övriga tiden till en promenad eller något annat man vill göra.
Dessutom blir det en stor ökning av livsmedel som brukare kan välja på. Att kunna välja sitt favoritbröd, mjölk, sylt, frukt eller något annat som man är sugen på ska vara en självklarhet. Man ska inte behöva lägga pengar på något man egentligen inte vill ha men det kanske är det enda som finns i den lokala butiken. Den här risken minskar nu.
Vill du veta mer om Alliansens politik för äldre i Järfälla kan du läsa igenom alliansplattformen för 2018-2022