(S)VIK INTE LÖFTET OM NÄRAKUT I JÄRFÄLLA!

Vänsterstyret i regionen har med sin nya budget bestämt sig för att bryta löftet att etablera en närakut i Järfälla. Liberalerna Järfälla drev förra mandatperioden envist frågan om en närakut gentemot det blågröna styret i regionen. Och Liberalernas ansträngningar bar frukt när styret i regionen slutligen fattade beslut om att inrätta en närakut i Järfälla.

En närakut i Järfälla skulle innebära att kommunens 80 000 invånare skulle få ökad tillgänglighet till akutvård och slippa åka långt för att få vård t.ex. för ett benbrott.Närakuterna hanterade förra året 350 000 patientbesök. Det innebar 350 000 patienter som akutmottagningarna vid sjukhusen inte behövde hantera. 350 000 patienter som genom närakuterna fick snabbare tillgång till den akutvård de behövde. Liberalerna i regionen protesterar därför kraftigt mot styrets beslut att lägga ner planerna på närakuter i Skärholmen och Järfälla.

Istället för att lägga ner närakuter som vänsterstyret och Sverigedemokraterna vill, så föreslår Liberalerna att vi – utöver att behålla de redan beslutade närakuterna i Järfälla och Skärholmen – även ska etablera två ytterligare närakuter i Bromma och Dalen. Närakuter gör vården mer tillgänglig för medborgarna samtidigt som den avlastar de stora akutmottagningarna. För oss Liberaler är det därför självklart att regionen ska fortsätta satsa på närakuter. Och vi kommer aldrig att sluta kämpa för att få vänsterstyret att ändra sitt beslut. Vi sviker inte löftet om en närakut i Järfälla!

Mardoukh Ahi (L), ledamot regionfullmäktige i Stockholm

Jonathan Björniden (L), kommunalråd i Järfälla