Rädda kvar motorbanan i Stäket

-Det måste finnas valfrihet inom sport och fritid, alla vill inte spela fotboll och ishockey.

Måndag 26 september 2016

Liberalerna i Järfälla är starkt kritiska till att motorbanan i Stäket kan komma att stängas inom kort.Motorbanan Järfälla Partiet var en gång med och drev på om att motorbanan skulle byggas och vill att den ska få finnas kvar. Kommunen menar att det inte finns plats för denna typ av verksamhet och vill istället anlägga naturområde ovanpå banan.

-Det finns ett stort intresse för motorsport i Sverige och det här är en etablerad bana med många medlemmar i klubben. Det måste finns valfrihet inom sport och fritid, alla vill inte spela fotboll och ishockey säger Örjan Andersson (L), ledamot i Kultur, demokrati- och fritidsnämnden i Järfälla.

Liberalerna menar på att det måste gå att få till en lösning där motorbanan behåller sin plats i kommunen. Motorklubben är en viktig plats för många barn, unga och vuxna som tillbringar mycket av sin tid på banan.

Liberalerna kritiska till rivning av motorbanan i Stäket

-Vi är mycket kritiska till detta. Intresset för motorsport av alla de slag är mycket stort i Sverige. Större än många kanske känner till. Att riva den enda anläggningen i Järfälla för att istället anlägga ett naturområde, och sen hävda att det inte finns en alternativ plats i kommunen är inget mindre än en skandal. Jag tolkar det som att viljan till lösning saknas säger Jonas Eriksson (L).

Det blir en väldigt märklig situation när man tvingar en idrottsanläggning som denna att stänga. Bara för att man flyttar runt industrier i kommunen. Varför ska motorklubben tvingas att stänga bara för att de gröna kilarna bryts när kommunen bygger om i Stäket avslutar Nikoletta Jozsa, gruppledare för Liberalerna i Järfälla.

Den här typen av motorbanor finns det få av i länet och det finns ingen anledning till att riva banan. Området går att planera om precis som man gjort med andra områden i kommunen. Motorsporten är viktigt för många.

Örjan Andersson (L)

Jonas Eriksson (L)

Ledamöter i Kultur, demokrati- och fritidsnämnden i Järfälla.

Nikoletta Jozsa (L)

Gruppledare Liberalerna Järfälla