Rädda kvar gokartbanan i Stäket- Förslag från Liberalerna i Järfälla

Fredag 10 november 2017

Gokartbanan i Stäket hotas av rivning sedan häradsallmänningen i Sollentuna sagt upp arrendeavtalet med motorklubben i Stäket. Liberalerna har varit drivande för att rädda kvar motorbanan och var en gång det parti som drev på för att banan skulle byggas. Nedan kan du läsa ett av flera förslag Liberalerna Järfälla tagit fram för att rädda kvar gokartbanan i Stäket. Texten i detta förslag riktar in sig på de turer som har varit kring den så kallade gröna kilarna som vid flera tillfällen använts som ursäkt för att riva banan. Läs gärna också vårt förslag om att behålla banan

Kommunstyrelsen beslöt den 21 november 2016 att låta ”undersöka om en omlokalisering av gokart-verksamheten inom Sollentuna häradsallmänning är möjlig”.

I den skrivelse som låg till grund för beslutet anförs följande. ”I RUFS 2010 framgår att måttet på en grön kil måste vara minst 500 meter”. Detta påstående är vilseledande. RUFS har inte en sådan juridiskt bindande verkan i detaljer som denna formulering ger sken av.

De gröna kilarna och deras mer eller mindre svaga samband har varit föremål för mycket långa resonemang och utläggningar inom RUFS. I korthet gäller följande.

Smala partier (de flesta under 500 m) som i ett regionalt perspektiv är avgörande för att de gröna kilarna ska uppfattas och fungera som stora sammanhängande grönområden, är markerade som gröna svaga samband. De samband som är mest prioriterade i ett regionalt perspektiv visas på plankartan som Klass 1 på karta 23. Det är områden som antingen har ett strategiskt läge i anslutning till en starkt växande bebyggelse eller som genomkorsas av en befintlig eller planerad väg/järnväg med stor barriäreffekt. De svaga sambanden är strategiska partier som är viktiga att bevara och utveckla. Om sambanden byggs bort, bryts kilen upp i mindre, separata delar och kilens funktioner som sammanhängande områden går därmed förlorad.

Områden som anges vara klass 2 är av tre slag:

– Många är, liksom klass 1, viktiga för kilen som helhet, är utsatta för förändringstryck i form av ny bebyggelse och infrastruktur eller utgör betydande barriärer. Dock inte i samma grad eller i lika strategiska lägen som klass 1-sambanden. – Vissa klass 2-samband har redan ett visst skydd, de är t.ex. etablerade strandpromenader. – De kan även utgöra sammanhållande stråk mellan olika kilar och är ofta viktiga som spridningskorridorer mellan kilarna. – Klass 3-samband är svaga partier som behöver förstärkas vid planering av ny bebyggelse/infrastruktur eller i befintlig infrastruktur. Klass 3 kan även utgöra viktiga spridningssamband över vattendrag, mellan befintlig bebyggelse, vid smala naturpassager m.

Järfällas prioriterade gröna smala kilar, klass 1, återfinns i gränstrakterna till Barkarbystaden, kring Igelbäcken.  De ingår i de samband som är mest prioriterade i ett regionalt perspektiv.

De gröna sambanden kring Stäket och Häradsallmänningen tillhör klass 3 ”som behöver förstärkas vid planering av ny bebyggelse/infrastruktur eller i befintlig infrastruktur”.  Hur denna förstärkning ska ske är en helt öppen fråga. Det finns ingenting sagt om att det måste ske genom att pågående verksamheter flyttas eller tvingas lägga ner. RUFS har inte en sådan juridisk status.

I RUFS rapport 5:2 012 När, vad och hur? Svaga Samband i Stockholmsregionens gröna kilar (juni 2012) vidareutvecklas vad som anförts i RUFS 2010 om gröna kilar och svaga samband. I rapportens förord konstateras att de svaga sambandens strategiska läge är en speciell utmaning. ”Det finns inget färdigt recept på hur man ska gå tillväga, vilket ställer nya krav på kunskap, kommunikation och arbetssätt. För att kunna stärka de svaga sambandens funktioner krävs insatser av olika slag, från skydd med stöd av lag till informationsinsatser av en kommun eller ideell förening. Alla områden har sina olika förutsättningar som kräver speciella lösningar” (sid 6).

Miljökonsekvensbeskrivningen (MKB) för Stäkets verksamhetsområde ger inte underlag för en snabb avveckling av gokartbanan. Områdets perifera läge och avståndet till Katrinedal föranledde följande tre omdömen i MKB.

”Planförslagets bidrag till kumulativa negativa effekter för Järvakilens naturvärden bedöms som mycket liten med hänsyn till det perifera läget”.

”Den aktuella planens bidrag till kumulativa negativa effekter för rekreationen bedöms därför som obetydligt”.

”Det är gott och väl mer än 500 meter från planområdets plangräns till Katrinedal, vilket gör att grönstråket däremellan ska kunna fungera som ett grönkilssamband i enlighet med de riktlinjer som RUFS anger”.

Däremot konstateras i MKB att spridningsmöjligheterna i den kvarvarande barrskogen öster om

planområdet kan stärkas genom att marken återställs till naturmark. Detta är en åtgärd som inte är tidsbunden och som inte är villkorad till detaljplanen. Men framförallt är det en åtgärd som inte har prövats i relation till andra tänkbara åtgärder för att nå motsvarande eller andra kvalitativa förbättringar av gröna samband.

Det finns många sätt att säkerställa, stärka, utveckla och förbättra gröna kilar som har svaga samband. För Stäketområdet har RUFS utpekat de svaga samband som följer av kommunens tunga infrastruktur – Mälarbanan, E18, Rotebroleden, gamla Enköpingsvägen. Det är den samlade effekten av dessa kraftiga barriärer som behöver kompenseras för att förstärka sambandet mellan Mälarstranden och skogen. För Järvakilens del är det skötsel och samarbete som krävs av Järfälla, Sollentuna och Upplands-Väsby. ”Kontinuerlig mellankommunal samverkan för kilarna är en viktig arbetsform för att hitta de bästa lösningarna för utveckling av kilarna och för att stärka svaga samband” (sid 24).

Inget av ovanstående kräver att gokartbanan läggs ner eller omlokaliseras för tiotals miljoner kronor. Tvärtom pekar rapporten på helt andra sätt att arbeta. ”För att förtydliga ett enskilt svagt sambands roll bör kommunen arbeta med information och marknadsföring, både genom skyltning i det svaga sambandet och genom riktad information till boende, skolor, organisationer och näringsliv som på olika sätt använder svaga samband” (sid 27). I stället för att motarbeta verksamheter pekar RUFS på möjligheter att söka samarbeten för att utveckla och kompensera för eventuella störningar.

Yrkande om gokartbanan i Stäket

Med hänvisning till vad ovan anförts hemställer vi

att kommunfullmäktige uppdrar till kommunstyrelsen att initiera överläggningar med berörda markägare och nyttjare för att föreslå åtgärder som på olika sätt kan stärka de gröna samband i klass 3 som RUFS definierat för Stäketområdet och som möjliggör bevarande av gokartbanan.

Järfälla den 12 december 2016

Liberalernas Fullmäktigegrupp