Nationaldagen på Görväln 2017

Onsdag 3 maj 2017

Nationaldagen på vid Görväln den 6 juni kommer 2017 få kunglig inramning. Kronprinsessan Victoria håller sitt nationaldagstal vid Görväln slott. I samband med detta hålls som tidigare år en större marknad, försäljning från kolonilotterna i området och mängder med uppträdanden på scenen.

På nationaldagen är det som vanligt en stor marknad som arrangeras av Järfällas hembygdsförening där olika typer av hantverk säljs från företagare i Järfälla. På nationaldagen brukar uppträdanden på scen göras av Järfällas musikkår, olika skolor och körer. I år är det även en medborgarcermoni på scenen där alla som fått svenskt medborgarskap under året får en chans att delta.

Program 2017 Nationaldagen Görväln (Programmet kommer fyllas på vart efter.)

11.00 Medborgarcermoni

XX.XX Kronprincessan Victoria håller nationaldagstal från stora scenen

Liberalerna om nationaldagen på Görväln.

Nationaldagen vid Görväln brukar vara ett mycket välbesökt firande med tusentals Järfällabor som samlas för att lyssna till musik, titta på Görvälns marknad och ha picknik på någon av alla gräsmattor vid slottet.

Det är viktigt att Görvälnområdet görs tillgängligt inte bara under nationaldagen utan under hela året. Därför vill vi bland annat att cykelbanorna till och från Görväln och bruket förbättras så säkerheten ökar. Vid själva firandet är det också viktigt att bussar körs från hela kommunen så att fler kan njuta av firandet.Ett problem för många är just att ta sig till och från området som ligger lite avsides.För Liberalerna är kulturen en viktig del av kommunens verksamhet och något som ska leva kvar. Det är viktigt att föreningar som tillför invånarna kultur som efterfrågas kan få tillräckligt med föreningsbidrag för att kunna bedriva verksamheten.

Ta sig till Görväln på nationaldagen 2017.

Under nationaldagen har man tidigare år kunnat åka abonnerade bussar från kommunens olika delar. Förhoppningsvis kommer man kunna göra detta även i år. Det är viktigt att alla som vill komma till Görväln ges en god möjlighet till detta.

Parkering vid Görväln.

Bredvid Görväln slott kommer man som tidigare år kommer du som åker dit i bil att kunna parkera nedanför slottet. Man utökar parkeringen på gräsplanerna mellan Brukets skidbacke och Görväln slott för att alla ska få plats.

Gå till Görväln på nationaldagen

För dig som hellre vill gå till Görväln finns flera möjligheter. Från Viksjö och Kallhäll finns det gångvägar utmed vattnet och du kan också gå Upplandsleden till Görväln. Vill du gå från Jakobsberg till Görväln kan du antingen gå till slutet av Kärrvägen i Västra Jakobsberg och sedan fortsätta in på skogsvägen och stigen in i skogen för att komma till Görväln eller så går du Snutenvägen fram.