Läktare i simhallen i Jakobsberg?

Frågor till Socialdemokraterna i Järfälla

Fredag 11 mars 2016

Den aktuella utformningen av den nya simhallen kräver åtgärder för att säkerställa en simhall för publika event och fungerande simundervisning i ett Järfälla som växer. Vilka planer finns för att detta uppfylls?

Jakobsbergs_simhallByggandet av den nya simhallen bådar gott för den framtida idrottsrörelsen i Järfälla. Det är därför oerhört viktigt att den nya simhallen anpassas efter de behov som finns. Kommunen är inne i ett väldigt expansivt skede. Invånarantalet ökar kontinuerligt och vi måste i anslutning till detta ta ett fast grepp om pågående projekt inom kommunen och se till att dessa följer den utveckling vi kan se.

Enligt simförbundet behöver en simhall minst 500 åskådarplatser. Om man vill anordna tävlingar som Grand prix eller SM så behövs det 1000-2000 platser. Dessa tävlingar skulle verkligen sätta Järfälla på kartan vilket skulle passa ypperligt till en växande kommun som Järfälla.

Ytterligare en aspekt är Järfällas jämställdhetspolicy, oavsett kön ska samma möjligheter, tid och resurser ges. I det perspektivet blir frågan om utrymme för läktare i simhallen en fråga om jämställdhet. En ny Jakobsberg simhall utan läktare diskriminerar simidrotten jämfört med övriga sporter som domineras av killar. En enkel undersökning visar på att Järfälla ishall byggdes med läktare, likaså Kallhälls ishall och Viksjös sporthall. Jakobsbergs sporthall har läktare med plats för 1100 personer. Vad är skillnaden? Att idrotter som utövas i dessa hallar är mansdominerade till skillnad från simningen där faktiskt fler tjejer än killar är aktiva?

Det finns många aspekter att ta hänsyn till: bassängens storlek, träningstider för våra simklubbar, byggnadens funktionalitet och tillgänglighet, jämställdhet och läktarutrymme för föräldrar och för publika event.

Mot denna bakgrund vill jag ställa följande frågor till nämndens ordförande Mika Metso:

1. Nuvarande simhall har ungefär 500 åskådarplatser, hur många åskådarplatser kommer den nya, större simhallen ha och kommer läktarplatserna möta behovet av det ökade invånarantalet i Järfälla?
  2. Hur tänker ordförande i fritidsnämnden se till att större simtävlingar ska kunna hållas i Järfälla då läktarplatserna har skurits ner?
  3. Hur kommer ordförande se till att åskådarplatser och simhall är tillgängliga även för personer med funktionsnedsättning?
  4. Hur ser du på att Järfälla kommun i och med detta bygge diskriminerar den kvinnodominerade sporten i Järfälla?

r Liberalerna